Arkitekt Frank Gehry

Frank Gehry og hans ”skole av unge designere i Los Angeles avantgarden” på 80-tallet tok i bruk reduserte former basert på enkel og geometrisk design. De brukte billige industrimaterialer for å skape sitt arkitektoniske uttrykk. Gehry regnes som en av pionerene innen dekonstruksjon, som brøt prinsippene for modernistisk arkitektur og erstattet geometri og rasjonell orden med fragmenterte og flytende former.

Gehry (1929-) er canadisk født, men bosatte seg i California allerede som 18-åring. Ifølge eget utsagn var han innom forskjellige yrker før han ble seg bevisst at han elsket å se på kunst i museer og gå på konserter. Gehry ble uteksaminert Bachelor of Architecture ved Unitversity of Southern California’s School of Architecture i 1954 og studerte byplanlegging ved Harvard Graduate School of Design i 1956 før han åpnet sin egen praksis i Los Angeles som 33-åring.

I 1989 ble Gehry tildelt verdens mest høythengende pris, Pritzker Architecture Prize, og «2010 World Architecture Survey» anser Gehrys bygninger som blant de viktigste innen samtidsarkitekturen. I glideren ovenfor vises Fish Pavilion i Barcelona (1990), Guggenheim Museum i Bilbao (1997), Walt Disney Concert Hall i Los Angeles (2003) og Louis Vuitton Foundation i Paris (2014) som er noen av hans mest kjente bygninger.

I søken etter å finne en form som var eldre enn de greske templene fant han fiskeformen. ”Jeg begynte å se etter en måte å uttrykke bevegelse på, via materialene i arkitekturen. Tilfeldigvis førte leken med fiskeformer frem”, forteller han i et intervju med Charles Jencks. Han brukte formen flere ganger; en stor fisk i tre laget for et motehus, en japansk fiskerestaurant og Fish Pavilion i Barcelona. Den abstrakte fisken, Olympic Fish Pavilion, ble perfeksjonert ved hjelp av arkitektonisk dataprogram, oppfunnet av et av Gehrys firmaer sammen med Dassault Systemès . Programvaren som muliggjør de eventyrlige formene i nåtidig arkitektur verden over. Den nye arkitekturen har fått et nytt språk, og man må lære språket for å kunne forstå arkitekturen. Det blir som med vinsmaking – du må se og smake – og utvikle nye sanseopplevelser.[1]

Gehrys vinarkitektur i Rioja – http://winearch.no/arkitektur-spania-marques-de-riscal-rioja/

Samtidens arkitektoniske uttrykk – http://winearch.no/arkitektur/samtidens-arkitektoniske-uttrykk/

Ikonisk arkitektur – http://winearch.no/arkitektur/ikonisk-arkitektur/

[1] Charles Jencks, Iconic Building, 2005.

Save