Arkitekt Santiago Calatrava

Den spanske arkitekten fra Valencia startet sin karriere med å lage grasiøse og slanke broer og estetiske jernbanestasjoner.  I tillegg til positiv omtale for sitt praktfulle design har Calatrava de siste årene fått mye kritikk, for glatte fotgjengerfelt, tak som lekker og sprengte kostnadsrammer.

Campo Volantin Footbridge Bilbao (1990-97)
Campo Volantin Footbridge (1990-97)
Fotgjengerbroen i Bilbao

 

 

 

 

 

Fotgjengerbroen i Bilbao er belagt med vakre glassfliser. Flisene ble glatte i vått vær slik at folk gled og falt. Løsningen ble å legge et mørkt teppe over glassflisene.

City of Arts and Sciences, Valencia (2005-2009)
City of Arts and Sciences (2005-9), Valencia

Kulturanlegget i Valencia er et stort og spektakulært Calatrava-prosjekt, bestående av konserthall, operahus og planetarium, bestilt av de lokale myndigheter som ønsket et museum av nasjonal betydning. Prisen for anlegget ble ca. 1100 mill. EUR, som var fire ganger den opprinnelige planen, og ferdigstilt i en periode med finanskrise i Europa. Venstreradikale politikere engasjerte seg, og i en nettside ble Calatrava beskyldt for å ”tørke ut” Valencia for likvider. Det ble rettsak – som Calatrava vant – og nettsiden måtte tas ned.[1]

The World Trade Center Transport Hub, New York

Ground Zero i New York har to pågående bygningsprosjekter av Calatrava, The World Trade Center Transport Hub (2003-) og St. Nicholas greskortodokse kirke (2012-). Førstnevnte, Oculus, er ifølge Calatrava formet som en fugl når den slippes fri fra barnehender. Naturlig lys flommer inn på stasjonen via taket som kan åpnes. Taket åpnes på varme dager, og alltid den 11. september.  Lyset filtreres nedover, 60 fot under gatenivået. Etter planen skulle bygningen være ferdigstilt 2009, så utsatt til 2015. Forsinkelser og merkostnader har påløpt på Ground Zero, noe som ikke kan belastes arkitekten alene.

Santiago Calatrava (1951-) studerte arkitektur ved Polytechnic University of Valencia og ble uteksaminert i 1974. Året etter  ble det kurs i konstruksjonsteknikk ved Swiss Federal Institute of Technology (ETH) i Zürich, og i 1979 tok han doktorgraden på avhandlingen “On the Foldability of Frames”. Egen praksis startet Calatrava i 1981 og har siden mottatt utallige bemerkelser, priser og æresgrader for sin arkitektur.[2]

Calatrava utøver flere kunstformer. Han er også billedhugger og maler.  Den kunstneriske kombinasjonen er synlig i byggeprosjektene hans, som er en mixture av intrikat design og det praktisk mulige. Noen kritikere ser imidlertid hans design som ingeniørkunst mer enn arkitektur.[3]

Les om Bodega Ysios, Calatravas arkitektur i Rioja, http://winearch.no/bodega-ysios-rioja/

[1] Dezeen Magazine. «Santiago Calatrava wins legal battle against insulting and degrading website», 21 May 2014.  http://www.dezeen.com/2014/05/21/santiago-calatrava-wins-legal-battle-against-calatrava-bleeds-you-dry-website/

[2] Encyclopædia Britannica.  http://global.britannica.com/biography/Santiago-Calatrava

[3] Buildipedia. «Santiago Calatrava’s Ysios Bodegas» av Nicole Jewell, 16 May 2011.  http://buildipedia.com/aec-pros/featured-architecture/santiago-calatravas-ysios-bodegas/

Save

Save